LITE BLANDAT SVAMMEL FRÅN SPELMANNEN

Hej alla som läser!
 
Jag hoppas att ni alla mår bra och trivs med livet på alla sätt som går. För min egen del kan jag stundom känna mig jämförbar med texten "Torn" som Nathalie Imbruglia sjunger. Men den där gnistan som alltid får mig att känna kraft, ork och lust har inte slocknat ännu - det lär den inte göra på många, många år.
 
Judon i Älmhult har den senaste veckan inneburit graderingar för dess medlemmar. Jag ser på resultatet och känner mig riktigt stolt på alla sätt: 3 st med gul markering, 7 st med gult bälte, 1 st med orange bälte, 2 st med grön markering, 1 st med grönt bälte och 2 st med blått bälte. Tycker det är en fin skörd och det är så skoj att se eleverna utvecklas på alla sätt. På graderingen till de högre bältena fick jag lite hjälp av Anders Bengtsson, instruktör i Knislinge Budoklubb. Jag har inte behörighet att gradera upp högre än till orange just nu. Men jag ska gå en kurs i höst som berättigar mig till detta. Under denna gradering visade det sig att några av teknikerna som jag har lärt ut inte helt har stämt överens med hur Anders har lärt ut dom för sin del. Men å andra sidan har jag nu lärt mig dom och kan lära ut dom bättre i framtiden. Livet är en enda stor lärdom, jag älskar att lära mig nya varianter och att ständigt förbättra mig. Så jag ser det inte som ett nederlag att inte visat helt rätt, jag ser framåt istället med glädje. På måndag har vi avslutningsmiddag på Osby Bowlingcenter.
 
Iaidon och den besvikelse jag uppnådde på iaido SM har bearbetats den senaste tiden. Jag har lagt besvikelsen bakom mig och kämpar på mot hösten och vintern. Jag var på ett läger i Falkenberg förra helgen och tränade iaido. Jag fick bekräftelse av sensei Momiyama att jag fortfarande höll kvalitet. Det var mer positiva kommentarer än dåliga. Jag har hittat en känsla i iaido som jag inte har haft sedan jag började, det är ett tecken på mognad. Mina rörelser har ett annat flyt och flöde och även min huggteknik har förbättrats avsevärt. Ser fram emot min nästa chans att gradera i december under Rikslägret. Min plan är också att försöka mig på en gradering i 1:a kyu i jodo i december också. Det kommer kännas skönt när det är över.
 
Musicerandet ligger inte på latsidan heller. På söndag i nästa vecka blir det ett speltillfälle till i Loshults kyrka. Då ska jag framföra två låtar på en gudstjänst igen. Jag spelar, sjunger och njuter av musikens gåva lite då och då. Jag planerar för spelmansträffen i augusti som inträffar i Lönsboda. Det ska bli härligt. Då blir det mer musicerande och sånger för de som kommer dit.
 
Bygget har stannat av för tillfället. Jag behöver få en detalj av min kompis i Lönsboda, hur man välver sargen och vilka mått som gäller för en Åhkersharpa. Jag tänkte försöka få detta uppritat så det bara är att fortsätta arbeta med harpan i sommar.
 
Andra planer för sommaren är lite osäkra ännu då jag inte har gjort någon särskild planering. Det jag vet med säkerhet är att Alexandra (en kompis) och jag ska till Karlstad och åka runt lite i Värmland i början av augusti. 6 augusti är spelträffen i Lönsboda. Andra saker som står på agendan är besök i Valdemarsvik, vistelse på Öland, dansa på dansbandsveckan, åka till Göteborg för träning i jodo, iaido och jodoträning, cykla Öland runt med far (repris från förra året) och kanske Laleh i Slottsruinen också. Vi får se lite längre fram var livet bär mig.
 
En tråkig sak som har drabbats mig också. En kompis till mig kommer att flytta från Älmhult i juli. Jag har fått en bra kontakt med henne och ett tag kändes det nästan som om jag hade fått någon slags känslor för henne. Men så här nu i efterhand känner jag att det var bra att jag inte gick längre än så. Hon ska flytta från Sverige till Spanien för att hennes visum går ut. Men kontakt kan vi fortfarande ha via Facebook och annat. Det kan ju ge mig anledning att åka till Spanien en dag om jag skulle vilja det =).
 
Sådär, nu har jag berätta nog för den här gången. Vi hörs längre fram =).
 
Over and out! // Jimmy Spelman