MER SEMESTER

Hej på er!

Sist jag skrev var den 16/7 tror jag. Den dagen var det soligt och varmt så jag ägnade mest tid på stranden. Nu har det gått ungefär en vecka till och jag ska uppdatera er lite till.

17/7: Jag, mamma och moster Gerd åkte och tränade på gym. Mycket skoj att få träna med olika sorters maskiner vilket var ganska länge sedan. Lite crosstraining och andra maskiner blev det. Vi åkte sedan ner på stranden en stund för lite bad.

18/7: Den här dagen blev det träning i dojon i Borgholm. Ola och jag tränade jodo (Tandoku dosa, Sotai dosa och kata 1 - 7) och även iaido (Muso Shinden ryu Shoden och Chuden). Efter träning och lunch åkte jag till Kalmar för att hjälpa en kompis, Kattis, att storhandla.

19/7: Den här dagen blev historisk! Pappa och jag cyklade en riktigt lång tur: Borgholm, Köpingsvik, Kalleguta, Alböke, Södvik, Sandvik, Jordtorp, Byrums raukar, Byxelkrok - LUNCH - Nabbelund, Grankullavik - PUNKTERING - efter att ha försökt laga utan gott resultat gick vi med cyklarna till Böda (ungefär en mil), där vi fick en ny cykel av mamma - därefter från Böda - Löttorp, Källa, Alböke, Kalleguta och till sist Borgholm. 15 MIL PÅ CYKEL! En av de största prestationer jag gjort någonsin.

20/7: Sol och bad och så fick jag agera chaufför åt mamma och pappa som skulle på fest. Jag träffade dessutom min bror och hans sambo.

21/7: Denna dag ägnade jag mest åt att musicera men också att reparera min saya till mitt svärd. Detta svärd ska jag försöka sälja så småningom och då vill man ju att det ska vara så bra som möjligt.

22/7: Efter frukost blev det träning i Kalmar. Ola och jag tränade igenom jodoteknikerna (samma som 18/7) och även lite iaido (Zen Ken Ren och Chuden). Sedan ytterligare ett historiskt ögonblick: Jag fick träffa en syssling till pappa. Skoj att få berätta och få höra om en släkting som man inte träffat alls. Jag har bryllingar i Värmland och i Uppsala bland annat. Bra att känna till! Vi ska träffas igen kan jag säga.

23/7: Denna dag blev mycket spännande. Jag gav mig ut för att cykla ett par mil. Efter en halvtimme sinade bakdäcket och jag promenerade en bit med cykeln. För att sedan göra det lite lättare för mig ställde jag cykeln och promenerade hem - en nätt promenad på 2 timmar! Åkte sedan med bilen för att hämta cykeln. Mycket motion även denna dag! Efter frukost och lite pyssel med datorn åkte jag till Björkhult utanför Lönsboda för att delta i en spelmansträff. Fantastiskt underbart att komma dit och att få visa upp sina färdigheter i nyckelharpa, gitarr, vevlira och sång. Jag fick också träffa våra danska vänner igen, de frågar alltid efter mig i samband med spelstämman. Kul att vara eftertraktad och längtad. Träning och musik även denna dag alltså!

Idag sitter jag här och sammanfattar lite. Jag ska äta frukost och sedan hänga upp gardiner, skriva ut lite låtar och sedan kanske det blir lite begynnande släktforskningsarbete. Vi får se vad dagen bjuder på.

Vi hörs igen om ungefär en vecka, 31/7. Undrar vad jag har hittat på då...det märker vi.

SVÄRD

Hej igen!

Jag skriver ett separat inlägg till idag. Man har lite extra skrivlust emellanåt. Den här gången blir det lite om svärdsfunderingar.

Jag köpte mitt första iaito (träningssvärd i metall) för ungefär 20 år sedan. Detta var för att jag redan då var intresserad av att träna iaido eftersom det var coolt med japanska vapen och att kunna svinga ett japanskt svärd är ju alltid spännande. Omkring 2007 köpte jag ett ytterligare ett iaito,, som jag då upplevde som ännu bättre. Jag har även ett ninja-svärd hemma i lägenheten som jag tar fram emellanåt och svingar lite med. När jag köpte dessa svärd var väl inte fokus direkt på att träna och gradera i dessa konster, bara att träna det helt enkelt.

Det var dock först 2010 som jag fick upp intresset för svärd på allvar. Jag tog kontakt med en kvinna från Göteborg om att jag var intresserad av att arrangera ett iaidoläger i Värnamo. Hon nappade direkt och vi höll ett mycket spännande helgseminarie i Värnamoklubben som jag då tränade ju-jutsu i. Jag såg en möjlighet att få bli distansmedlem och kunna träna för att så småningom även gradera i iaido. Idag har jag 1:a dan och siktar mot 2:a dan i december.

Under tiden som jag tränat iaido har jag tränat främst med det andra iaito jag köpte eftersom jag tyckte det kändes bäst. Men inför min 1:a dan gradering bytte jag och började träna med mitt gamla iaito istället. Detta är lite tyngre, men samtidigt är det lättare att få styr på. Ett för lätt svärd blir bara fladdrigt i mina händer har jag upptäckt. Jag sålde sedermera mitt andra iaito till en glad kille från Malmö. Kvar finns nu mitt ninja-svärd och mitt äldre iaito.

Jag har dock den sista tiden upplevt att vissa tekniker blir svårare med detta svärd. Jag misstänker att svärdet är lite för långt och lite för tungt för mig egentligen - även om jag faktiskt gör teknikerna bra med detta svärd.  Tanken är att fixa en ny balja till detta svärd eftersom den är lite spräckt, sälja det och sedan köpa ett nytt som är i rätt storlek. Jag tänker nog inte göra detta nu inför min 2:a dan gradering, det blir nog ett projekt i januari tror jag.

Vill man bli rktigt bra på något behöver man förbättra sin utrustning emellanåt.

Tack för att ni ville läsa! Nu är det snart frukostdags tror jag.

SEMESTERN PÅ ÖLAND FORTSÄTTER

Hej på er!

Ja semestern på Öland håller i sig och jag är här och har fullt upp som alltid.

Resan till Piteå var på alla sätt trevlig tycker jag, men det var en del störningar som jag bestämde mig för att ta med SAS. Dels förseningen av flyget, dels bagaget som blev kvar i Stockholm och sedan alla extra avgifter som gick åt i samband med dessa händelser. Jag och mamma hjälptes åt att formulera ett klagomålsmail, scanna och skicka in kvitton och formulera två klagomålsärenden för SAS. Jag har fått bekräftelse på att de har inkommit och att de ska besvara mig så fort de kan. Hoppas på upprättelse.

En sak som är lite speciell som jag har genomfört nu under en veckas tid ungefär måste jag berätta. Jag har läst ut en bok: "Morsning och Goodbye" av Magnus Härenstam. Jag har aldrig i mitt liv läst en så detaljerad, välformulerad och samtidigt spännande bok som denna. Magnus Härenstam har ju varit en del av mitt liv genom Fem myror och olika filmer man har sett med honom. Nu har man fått en annan bild av hans liv som är otroligt fascinerande. En vacker dag ska jag försöka skriva något liknande. Jag kanske inte kan skriva den så välformulerad, men jag ska försöka. Men inte ännu på ett tag. Jag har så mycket annat jag vill göra som är i fokus just nu.

Den senaste veckan har ägnats åt träning i olika slags former. Jag, pappa och min mosters man har cyklat några vändor på ett antal mil på Öland den här veckan. Jag cyklade måndag, tisdag, onsdag och fredag tillsammans med dom. Det kan tänkas bli en vända till den här veckan. Pappa och jag ska cykla Öland runt i nästa vecka har vi tänkt oss, men detta ska ske i två etapper. Norra Öland första dagen och Södra Öland andra dagen. Det ska bli skoj! Annan träning som försigått är iaido och jodo - både själv och med Ola Johanson.

Jag har också strukturerat och fixat vidare på min dator lite olika dokument samt ordnat till lite låtar. Jag har ju haft både nycelharpan och gitarren här på Öland. Mycket för att förbereda mig och träna på diverse låtar som jag är tingad till i olika sammanhang. Umgänge med familjen har jag ju också hunnit med i form av grillande, prat, skratt och annat skoj. Man kan ju inte bara ägna sig åt sig och sina plikter. Jag har också varit ute och dansat med tre underbara kompisar på Skällby loge till Sannex. Underbart att få roa sig och dansa lite emellanåt. Jag har inte så mycket tid till dans annar, men när jag får möjlighet så passar jag såklart på.

Ungefär detta har väl den här senaste veckan innehållit. Semestern kommer fortsätta uppdateras för de som vill läsa vad jag skriver.

SEMESTERVECKA PÅ ÖLAND OCH I PITEÅ

Hej!

Nu har jag varit ledig sedan midsommar då det firades på Öland och sedan har jag haft en mellanvecka i Älmhult för att planera, träna, spela och packa inför en period av 3 veckor på Öland och lite annat. Här kommer nu första veckan av dessa tre veckor, denna tilldrog sig på Öland och i Norrland.

SÖNDAG 3/7
Morgonen ägnades åt att packa klart det jag skulle ha med mig, äta frukost, packa ut mig i bilen och resa iväg. I solsken reste jag mot Öland och väl framme bytte vi ganska raskt om till badkläder och gav oss ner till stranden för några dopp, lite solande och lite fika. Vi åkte hemåt så småningom, åt mat och sedan bar det iväg för mig ut mot Lundegård där det var Dansvecka. Jag betalade entrén och begav mig in i danslokalen med full förväntan men även med lite oro. Jag undrade om jag skulle få dansa ikväll. Det skulle jag också få, mer än vad jag hade trott. När jag stod och väntade på att orkestern skulle komma igång kommer det fram en kvinna som vill dansa med mig. Vi pratade en stund och när orkestern började dansade vi. Jag tror att jag denna kväll dansade med säkert ett tiotal olika tjejer minst - en mycket lyckad kväll som slutade med hemfärd omkring 1:00.

MÅNDAG 4/7
Denna dag åkte vi till Kalmar. Uppdraget var att köpa en ny dator. Vi åkte först till ett par andra affärer, men så kom vi till MediaMarkt där jag hittade en fin dator. Väl hemma började förberedelserna och inprogrammeringarna av program samt rensande av min externa hårddisk. Efter lite mat i magen begav jag mig ytterligare en gång till Lundegård för ännu mera dans. Det är så underbart att få dansa och att komma i kontakt med nya människor på olika sätt. Även denna kväll avslutades omkring 1:00.

TISDAG 5/7
Denna dag blev en mellandag där jag rensade hårddisken på lite olika dokument, bilder och gjorde andra förberedelser med datorn. Dessutom satt jag och pratade med Alexandra i några timmar innan det blev dags för kvällsfika och sängen. Vi var lite oroliga för den gamle katt som mina föräldrar har, hon verkade bete sig lite konstigt, som om hon visste att vi skulle åka iväg från henne (vilket vi ju skulle).

ONSDAG 6/7
Denna regniga dag åkte vi till Kalmar för att vattna deras blommor och sedan bar det av västerut mot Göteborg. Efter ett lunchstopp i Värnamo nådde vi till sist vårt mål. Dagen hos Pyttesyster förflöt med lite slappande, handlande, promenad med pappa vid den fina hamnen och pizza på kvällen. Jag fick meddelande om att flyget var försenat, försökte ta reda på varför med hemsidor och samtal utan några resultat. Vi bestämde oss dock för att åka ut på morgonen som vi hade tänkt för att få mer information om planet.

TORSDAG 7/7
Jag vaknade upp runt 3:30, låg och vände mig och kunde inte somna om. 4:30 gjorde vi oss i ordning för att omkring 5 ge oss ut till Landwetter. Efter diverse strul med incheckning, spydiga kommentarer från personal och lång väntan var det så dags: Planet lyfte och stannade först i Stockholm och sedan i Luleå. Där väntade min kompis Evelina som tog mig hem till sig för att bjuda på tjälknöl på älg och potatismedaljonger. Jag fick också lite skämtsamt fylla i en ansökan om tillfälligt visum i Norrland skrivet på pitemål. Innan vi for hem efter Kallax åkte vi och handlade lite förnödenheter.

FREDAG 8/7
Efter en första natt i Piteå med midnattsol som ständigt lyste på oss blev det frukost och så småningom drog vi oss in till stadskärnan i Piteå. Där blev det shopping, lite fika och lite mera shopping. Vi for hem och slappade lite med korsord och annat trevligt innan vi begav oss till Evelinas föräldrar (Jan E och Ingela) för en god middag bestående av: älgfärsbiffar med västerbottensost, potatis och en god sås samt efterrätt i form av sockerkaka med fruktsallad och grädde. Dagen avslutades med teater på Karlberg på pitemål/norrländska. Jag förstod det mesta förutom några ord som Evelina fick förklara för mig. Efter en trevlig kväll slappade vi lite hemma innan det blev sängdags.

LÖRDAG 9/7
Denna natt hade jag påverkats lite av midnattssolen så tillvida att jag varit uppe flera gånger och vaknat alldeles för tidigt. Denna dag började därför lite slappt, men så åkte vi till Jävre för att hälsa på Evelinas mormor och morfar, Marianne och Uno. Morfadern hade jobbat som fyrbyggare och berättade en massa spännande för mig. Vi bjöds på god mat i form av lax, potatis och god citronsås. Efter en stunds spelande på min nyckelharpa (till allas förtjusning) bjöds vi sedan på hjortron, glass och grädde innan det bar av till Evelinas barndomshem. Vi tog sedan en rundtur i trakten där Evelinas släktingar och vänner bor/har bott. Kvällen som följde var vi rätt trötta, men jag själv begav mig ut en sväng och promenerade i omgivningen ungefär en timme. Jag kollade upp Evelinas gitarr, vi hjälptes åt att plantera om några växter, tog lite kvällsfika och sedan var det sovdags.

SÖNDAG 10/7
Sista natten sov jag rktigt gott, vaknade, förberedde det sista och så blev jag skjutsad till Kallax där Evelina och jag tog adjö för den här gången. På Kallax inträffade en del strul med incheckningen, jag fick betala extra för denna resa med bagaget bland annat. Men resan höll faktiskt tiden den här gången. Väl framme i Göteborg visade det sig att min väska med kläderna hade blivit kvar i Stockholm och skulle därför skickas till Borgholm kommande dag. Vi reste från Göteborg, stannade i Växjö och åt, stannade i Kalmar för blomtillsyn och så åkte vi till Borgholm. En spännande och innehållsrik första vecka på Öland och i Piteå med omnejd.

Detta var allt för denna gång, men jag planerar ett nytt inlägg efter denna veckan, så håll utkik här om ni vill veta mera.