SEMESTERVECKA PÅ ÖLAND OCH I PITEÅ

Hej!
 
Nu har jag varit ledig sedan midsommar då det firades på Öland och sedan har jag haft en mellanvecka i Älmhult för att planera, träna, spela och packa inför en period av 3 veckor på Öland och lite annat. Här kommer nu första veckan av dessa tre veckor, denna tilldrog sig på Öland och i Norrland.
 
SÖNDAG 3/7
Morgonen ägnades åt att packa klart det jag skulle ha med mig, äta frukost, packa ut mig i bilen och resa iväg. I solsken reste jag mot Öland och väl framme bytte vi ganska raskt om till badkläder och gav oss ner till stranden för några dopp, lite solande och lite fika. Vi åkte hemåt så småningom, åt mat och sedan bar det iväg för mig ut mot Lundegård där det var Dansvecka. Jag betalade entrén och begav mig in i danslokalen med full förväntan men även med lite oro. Jag undrade om jag skulle få dansa ikväll. Det skulle jag också få, mer än vad jag hade trott. När jag stod och väntade på att orkestern skulle komma igång kommer det fram en kvinna som vill dansa med mig. Vi pratade en stund och när orkestern började dansade vi. Jag tror att jag denna kväll dansade med säkert ett tiotal olika tjejer minst - en mycket lyckad kväll som slutade med hemfärd omkring 1:00.
 
MÅNDAG 4/7
Denna dag åkte vi till Kalmar. Uppdraget var att köpa en ny dator. Vi åkte först till ett par andra affärer, men så kom vi till MediaMarkt där jag hittade en fin dator. Väl hemma började förberedelserna och inprogrammeringarna av program samt rensande av min externa hårddisk. Efter lite mat i magen begav jag mig ytterligare en gång till Lundegård för ännu mera dans. Det är så underbart att få dansa och att komma i kontakt med nya människor på olika sätt. Även denna kväll avslutades omkring 1:00.
 
TISDAG 5/7
Denna dag blev en mellandag där jag rensade hårddisken på lite olika dokument, bilder och gjorde andra förberedelser med datorn. Dessutom satt jag och pratade med Alexandra i några timmar innan det blev dags för kvällsfika och sängen. Vi var lite oroliga för den gamle katt som mina föräldrar har, hon verkade bete sig lite konstigt, som om hon visste att vi skulle åka iväg från henne (vilket vi ju skulle).
 
ONSDAG 6/7
Denna regniga dag åkte vi till Kalmar för att vattna deras blommor och sedan bar det av västerut mot Göteborg. Efter ett lunchstopp i Värnamo nådde vi till sist vårt mål. Dagen hos Pyttesyster förflöt med lite slappande, handlande, promenad med pappa vid den fina hamnen och pizza på kvällen. Jag fick meddelande om att flyget var försenat, försökte ta reda på varför med hemsidor och samtal utan några resultat. Vi bestämde oss dock för att åka ut på morgonen som vi hade tänkt för att få mer information om planet.
 
TORSDAG 7/7
Jag vaknade upp runt 3:30, låg och vände mig och kunde inte somna om. 4:30 gjorde vi oss i ordning för att omkring 5 ge oss ut till Landwetter. Efter diverse strul med incheckning, spydiga kommentarer från personal och lång väntan var det så dags: Planet lyfte och stannade först i Stockholm och sedan i Luleå. Där väntade min kompis Evelina som tog mig hem till sig för att bjuda på tjälknöl på älg och potatismedaljonger. Jag fick också lite skämtsamt fylla i en ansökan om tillfälligt visum i Norrland skrivet på pitemål. Innan vi for hem efter Kallax åkte vi och handlade lite förnödenheter.
 
FREDAG 8/7
Efter en första natt i Piteå med midnattsol som ständigt lyste på oss blev det frukost och så småningom drog vi oss in till stadskärnan i Piteå. Där blev det shopping, lite fika och lite mera shopping. Vi for hem och slappade lite med korsord och annat trevligt innan vi begav oss till Evelinas föräldrar (Jan E och Ingela) för en god middag bestående av: älgfärsbiffar med västerbottensost, potatis och en god sås samt efterrätt i form av sockerkaka med fruktsallad och grädde. Dagen avslutades med teater på Karlberg på pitemål/norrländska. Jag förstod det mesta förutom några ord som Evelina fick förklara för mig. Efter en trevlig kväll slappade vi lite hemma innan det blev sängdags.
 
LÖRDAG 9/7
Denna natt hade jag påverkats lite av midnattssolen så tillvida att jag varit uppe flera gånger och vaknat alldeles för tidigt. Denna dag började därför lite slappt, men så åkte vi till Jävre för att hälsa på Evelinas mormor och morfar, Marianne och Uno. Morfadern hade jobbat som fyrbyggare och berättade en massa spännande för mig. Vi bjöds på god mat i form av lax, potatis och god citronsås. Efter en stunds spelande på min nyckelharpa (till allas förtjusning) bjöds vi sedan på hjortron, glass och grädde innan det bar av till Evelinas barndomshem. Vi tog sedan en rundtur i trakten där Evelinas släktingar och vänner bor/har bott. Kvällen som följde var vi rätt trötta, men jag själv begav mig ut en sväng och promenerade i omgivningen ungefär en timme. Jag kollade upp Evelinas gitarr, vi hjälptes åt att plantera om några växter, tog lite kvällsfika och sedan var det sovdags.
 
SÖNDAG 10/7
Sista natten sov jag rktigt gott, vaknade, förberedde det sista och så blev jag skjutsad till Kallax där Evelina och jag tog adjö för den här gången. På Kallax inträffade en del strul med incheckningen, jag fick betala extra för denna resa med bagaget bland annat. Men resan höll faktiskt tiden den här gången. Väl framme i Göteborg visade det sig att min väska med kläderna hade blivit kvar i Stockholm och skulle därför skickas till Borgholm kommande dag. Vi reste från Göteborg, stannade i Växjö och åt, stannade i Kalmar för blomtillsyn och så åkte vi till Borgholm. En spännande och innehållsrik första vecka på Öland och i Piteå med omnejd.
 
Detta var allt för denna gång, men jag planerar ett nytt inlägg efter denna veckan, så håll utkik här om ni vill veta mera.
 
Over and out! // Jimmy Spelman