SEMESTERINLÄGG 2

Hej på er!
 
Nu är det lite drygt en månad sedan jag snackade med er. Senast vi snackade hade jag haft semester på Öland ungefär 10 dagar. Jag kom hem till Älmhult idag efter en skön semester på Öland. Nu är ni väl nyfikna på vad som har hänt i juli. Jag har delat in mina aktiviteter i några rubriker: 
 
TRÄNING
Många tänker nog att när man har semester ska man slappa, slöa, ta det lungt - det tycker inte jag. Jag tycker man ska hålla sig aktiv även om man är ledig eller har semester. Mamma och pappa har ju två hundar som behöver lite motion emellanåt vilket är riktigt skönt. Tyvärr kan jag ju inte ha pälsdjur eftersom jag är allergisk. Men tack vare bra tabletter så kan jag åtminstone umgås med dom lite då och då. Förutom hundpromenader har jag själv också tagit en hel del promenader (innan frukost) vissa morgnar - så skönt. 
 
Japansk budo är ju en stor del av mitt liv, det vet ni ju vid det här laget. Jag har tränat en del iaido i sommar och även lite kobudo (gammal vapenteknik från Okinawa). Jag har tränat en del på bakgården till mina föräldrars hus men mest i Borgholms Budoklubbs dojo. Jag har tränat och även filmat lite när jag tränar för att se hur jag utvecklats genom tiderna. Det kan hända att jag lägger ut några sådana filmer så småningom också, jag lovar inget ännu. Ett yogapass i Trollskogen blev det också. 
 
Den stora bedriften den här sommaren har nog ändå varit på stålhästen. Jag har cyklat en hel del på Öland i sommar. Fördelen med cykel är att man kan parkera den lätt och ta fina bilder på det man ser. Jag har cyklat en massa och även tagit en massa bilder på det jag har upplevt eller sett. För andra gången har jag cyklat Fyr till Fyr på Öland (denna gången själv och från Långe Erik till Långe Jan - förra sommaren cyklade jag med pappa och från söder till norr). Jag har fört statistik på mina cykelturer och kommit fram till att jag har under perioden 19/6 - 2/8 cyklat 141,7 mil!!! Bara som en jämförelse: Mellan Borgholm och Haparanda är det 146,3 mil...det känns grymt bra att ha genomfört detta. Undrar hur mycket cykel det blir nästa sommar...det får vi se då. Jag har lyckats hålla vikten ganska bra också tror jag. Jag tror detta är en av de få semestrar som jag kommer avsluta i lägre vikt än när den började. Jag vägde 81,2 kg den 15/6 - imorse vägde jag mig hos mamma och pappa vägde jag 76,9 kg. Mamma och pappas våg kanske visar lite annorlunda än min egen. Jag ska kolla på min egen våg imorgon...
 
MUSIK
Musicerandet har varit tämlingen begränsat den här sommaren. Förutom midsommarafton har jag bara haft gitarren framme två - tre gånger till. Jag har skrivit en ny text på sången "Jag ger dig min morgon" och även gått igenom lite av mina låtar som jag och en kompis har som övningsobjekt. 
 
SLÖJD
Slöjdandet har haft en plats den här sommaren. Jag har snickrat ihop en ny leklåda (en låda där tangenterna löper) till min vevlira och byggt ett par tonfa (japanska träredskap). Jag har också hjälpt pappa med att måla, hålla stegar, såga ut ett par nya dekorationsträbitar som sitter ovanför dörren, sågat ut en kattform i syrrans hylla och lite annat skoj också. 
 
FAMILJ OCH VÄNNER
Jag har ju givetvis umgåtts med familjen och hjälpt föräldrarna med diverse saker (förutom slöjdande saker). Pappa har hängt med på en hel del av cykelturerna förstås. Jag har hjälpt till med att laga mat, bakning, löst korsord med pappa, slängt skräp, panta flaskor, passa hundarna och köpt ett nytt kyl/frysskåp till min farbror (det gick sönder). Pyttesyster och jag åkte på en traditionsenlig loppisrunda och tog en Kickens favorit i Färjestaden. Pyttesyster och jag plockade även blåbär i Bödaskogen och åt pizza i Böda på Kaffestugan (grymt goda pizzor!). Familjen och jag har ju gjort bilutflykter på både norra Öland och södra Öland. Pyttesyster och jag har badat i havet också, dock bara tre gånger den här sommaren. Men tre gånger är bättre än inga alls - eller hur? På egen hand har jag varit tvungen att laga min mobil men också handlat lite nya kläder/skor bara för att uppdatera garderoben lite.
 
Jag har träffat en hel del vänner också som jag inte har sett på ett tag: Kattis, Maria Hagman, Urban och Nathalie, Micael och Johan H, Ola och Rickard samt Mats. Detta kan ha varit i samband med träning men även träffat för att snacka minnen eller göra andra mindre avancerade saker. 
 
Detta har jag väl ägnat mig åt sista tiden. Jag har en vecka semester till. Den kommer tillbringas hemma i Älmhult och i Jönköping hos en kompis. Det har varit en semester full av aktiviteter på alla sätt. Ännu är den inte slut så mycket kan hända. Tyvärr har jag inte gjort någon videoblogg i juli, men det kan bli någon videoblogg i augusti kanske. Den som väntar på något gott...
 
Over and out! // Jimmy Spelman