SLÖJDANDE....

Hej på er!
 
Den senaste månaden har jag ägnat mycket tid åt att experimentera med träslöjd. Här ska ni få höra:
 
Efter senaste slöjdträffen fick jag riktig blodad tand för just slöjdande. Jag har två sorters hantverk som ska vara klara till januari. Svepteknik och laggning.
 
Svepteknik är det jag har jobbat med mest. Det första steget är att tillverka bra formar. De tillverkas av spånskiva. Man ritar upp en form, limmar ihop flera spånskivor och sedan sågas formarna ut. Man fäster en liten plåt på kanten för att kunna ha ett stöd för faneret som snos runt formen. 
 
För att värma upp träet kan man lägga de i skållhett bad tills det har mjuknat. Jag fick ingen ordning på det så jag byggde istället en basningslåda enligt en instruktion på youtube. En låda som man leder in kokande vattenånga i där man placerar sina fanerbitar för att ångkoka dom. Därefter sätter man i träbiten i formen som får sitta där tills den torkar. Därefter sätter man dit botten och lock på lite olika sätt. Jag ska visa er lite bilder så småningom när allt blir klart. 
 
Laggningen är lite mer komplicerad. Det kräver att man har en stödbit som är vinklad 75 grader som man placerar mot hyveln för att kunna hyvla sina laggar i rätt vinklar. Man skär sedan ut ett snitt i varje lagg som man placerar sina trästavar i. Man binder också runt en trärot eller en smal trädgren. Även med detta blir det bilder så småningom. 
 
Livet har den senaste tiden bestått av plugg och jobb. Jag tycker om att slöjda, det är en mysig sysselsättning, speciellt när man är i rätt sinnesstämmning. Man måste ha ett visst sinnelag för att slöjda - man får inte gå ner i slöjdsalen med för oskärpt sinne eller med fel sinnesstämmning - då blir det bara pannkaka!
 
Nu ska jag slöjda vidare en stund....
 
Over and out! // Spelmannen