NÄSTAN EN MÅNAD SEDAN NU....

Tjaba tjena hallå! Hejsan hejsan! Tjillevippen! Tjosan! Goddag!
 
Nu kommer äntligen ett nytt inlägg för er alla som läser min blogg. Det är svårt att veta hur många ni är, men det är skoj att skriva av sig lite emellanåt. För mig är det nästan som att skriva en historiebok om mitt eget liv emellanåt. Jag är ju inte så bra på att skriva ofta, men när jag skriver blir det något i alla fall. Jag är nog typiskt svensk många gånger - jag pratar bara när jag har något vettigt att säga. =) Nåja, lite om vad som har hänt under semestern då...
 
TRÄNING
Jag och gumman har hållit i vår tanke om att äta godis bara under fredag, lördag och söndag. Nu senast när vi var iväg bestämde hon att för sig själv bestämma när hon vill äta godis. Jag själv väljer att hålla fast vid att käka godis fredag - söndag så får vi väl se. Jag har tränat mycket under juli månad. En fördel jag har med att jag inte är så morgontrött som min lilla sötis är att jag kan ge mig ut och cykla eller springa medan hon sover. Efter löpningen eller cyklingen avslutar jag nästan alltid med ett pass iaido och jodo. Jag räknade ut att jag under juli månad har cyklat 23 mil och sprungit 24,5 km! Det känns riktigt bra att se! I början av september blir det jodogradering för mig, Ola och Rickard. I mitten av november testar jag och Ola till 1:a dan i iaido. Judoträningen kommer igång i september och planen är väl ett 1:a dan där också till nästa sommar kanske. Det vore ju rätt häftigt!
 
Ett tillägg: Jag har två stycken svärd för iaido som är för långa för mig. Om ni känner någon som tränar detta och kan tänkas vara intresserad så kan ni väl höra av er till mig på mail: [email protected]
 
MUSIK
Jag har musicerat när det har kommit åt och övat en hel del på mina instrument under mesta delen av juli. Jag har gjort en hel del nya inspelningar av låtar på nyckelharpa, gitarr och cittra. Jag har spelat med min nyckelharpselev också och låtit henne avancera lite framåt igen. Jag har väl inga kommande spelningar som är givna just nu men det finns en tanke i mig som har grott länge och jag funderar på att sätta den i verket nästa sommar. Planen är ju att lära mig spela på min vevlira nu under hösten, så fort jag har fått fram vettiga strängar till den. Sedan är planen en liten turné bland kyrkorna i trakten och spela på nyckelharpa, gitarr och vevlira (kanske även cittra) och göra en insamling för bättre behövande eller något liknande. Jag vet inte om jag ska spela solo eller om jag ska spela med någon eller några - det får vi väl se. 
 
RESOR OCH LOPPISAR
Jag och gumman har åkt en del också de sista veckorna. Sista dagen Marica arbetade och kom hem så bar det iväg mot Öland med alla våra loppisprylar och lite annan packning mot Öland. Under tiden vi var på Öland åkte vi runt och kikade på loppisar, solade, badade, åt god mat, åt glass och hade allmänt trevligt (jag tränade också emellanåt som ni förstår). Vi stod på tre loppisar och drog väl in lite grann på det också: Räpplinge, Algutsrum och Trekanten under Ölandssemestern. Vi säljer loppisprylar, kanderade jordnötter och hantverk som Marica har tillverkat. Hon jobbar mycket med träsaker och decoupage just nu, vilket verkar gå riktigt bra. Våra nötter har varit populära också har vi upptäckt. 
 
I slutet av juli åkte vi till Linköping och hälsade på hos Maricas kompis Rosanna, hennes sambo Daniel och deras två barn. Det blev en trevlig vistelse. Rosanna och jag tog ett par turer i spåret också. Marica och Rosanna stod på en loppis vid Göta Kanal och sålde av en hel del saker också. Efter dessa båda resor återvände vi hem med en PROPPFULL BIL! Gissa om det var skönt att komma hem igen efter allt flackande. Nu i helgen är Maricas föräldrar på besök. 
 
Nästa vecka ska Marica och jag ut och tälta. Vi ska till Vimmerby, gå på Astrid Lindgrens värld, titta i på Nils Holgerssons värld och njuta några sista dagar innan vi börjar våra nya jobb. Marica börjar som städare i Växjö och jag som lärare i Älmhult. 
 
Om vi inte hörs förr, så hörs vi nog på nytt efter tältandet!
 
Ha det så bra! 
 
Over and out från Jimmy Spelman