FILOSOFEN JIMMY ÄR I FARTEN

Hej kära vänner!
 
Dags för ett litet inlägg igen. Den närmaste tiden har det varit en hel del att fixa med och därför har jag inte haft någon tid till att sitta här förrän nu egentligen. Pluggandet har tagit mycket tid men nu har jag åtminstone kommit så pass att mina anteckningar från föreläsningarna är renskrivna. Nu gäller det att planera in för de praktiska uppgifterna som ska göras. I detta vimmel av planering, plugg, träning, musik och slöjdande så sätter jag nu ner foten en liten stund för att filosofera lite.....
 
Det finns många olika sorters människor på denna jord. Men för att begränsa oss en aning så kan vi säga att vissa har många järn i elden och andra har färre av detta. Det finns fördelar och nackdelar med att ha ett aktivt liv. Jag tänker nu försöka lista dessa för er:
 
Fördelar med att vara aktiv:
- Man stimulerar hjärnan på olika sätt, hjärnan är alltid uppdateras i det senaste.
- Man behöver aldrig känna att man inte har något att göra.
- Man träffar många olika sorters människor och får dela många människors tankar.
- Man utvecklar många olika färdigheter.
 
Nackdelar med att vara aktiv:
- Man får nästan aldrig tid för att bara koppla av, det finns alltid något att göra.
- Man går ofta miste om den sociala delen med många som står i ens närhet - sambo, familj, vänner och andra runt omkring en kan uppleva att man inte alltid bryr sig om dom.
- Tankarna kan många gånger vara oklara och man har svårt för att separera olika delar. Detta hänger ihop med den asociala delen lite.
- Man kan uppleva en stor oro över vad man egentligen orkar med och ägnar sig åt. Ibland känner man att man har för mycket och att man knappt orkar med saker som man egentligen borde orka med.
 
Detta är bara några av de delar som är fördelar och nackdelar med ett aktivt liv. Själv har jag varit halvvägs inne i väggen på grund av alla mina intressen. Men på den tiden var intressena betydligt fler än vad dom är idag. Men då uppmanades jag att rensa bland mina aktiviteter lite mer och försöka prioritera de delar som är viktigast för mig. Jag tror det är så att man måste hitta en balansgång i sitt liv.
 
För det mesta tycker jag att jag har balans, men så ibland händer något inom mig som får mig att börja tänka efter: Har jag koll på allt? Har jag inte glömt något nu? Hinner jag göra det innan det eller när ska jag göra det? Man går i en ständig fundering över det man gör och kanske inte har gjort.
 
Till alla er som har ett aktivt liv, skänk en tanke till alla de som står bredvid och ser allt det ni gör. Fundera en stund över vad ni tror att dom tänker....
 
Filosofen har talat! // =)