TREDJE SEMESTERVECKAN PÅ ÖLAND

Hej igen!
 
Roligt att jag har fått lite mer regelbundet skrivande i min blogg. Vet inte hur länge det håller i sig, men som det är nu är det så. Dags att redovisa tredje semesterveckan på Öland. Innan jag börjar kan jag säga att konserten med Håkan Hellström den 16/7 var gudomligt bra! Han levererar. Det roliga var att det nästan var precis 16 år sedan jag och Pyttesyster såg honom live i Slottsruinen för första gången.
 
17/7: Jag tog en promenad på dagen och spelade lite badminton med Pyttesyster. Sedan fick vi gäster: min moster och hennes man kom för att stanna den här veckan som har varit. Dessutom kom en kusin till mamma och Gerd upp till oss på kvällen. Glatt umgänge på alla sätt.
 
18/7: Jag tog en cykeltur på 2,2 mil innan frukost. Jag åkte sedan in till Kalmar för att hjälpa en kompis (Kattis) att storhandla). Jag passade på att kolla upp ett par saker också, köpa en aux-kabel och ett batteri. På kvällen blev det yoga med bror och hans sambo.
 
19/7: Cykelrunda igen, den här gången 3,2 mil. Efter frukost förbereddes det för en dag på stranden. Sol, bad och glass. På kvällen blev det grillning och jag stod för lite nyckelharpsspel som underhållning. Mycket trevligt.
 
20/7: Den här dagen tog jag som en rekreationsdag, så ingen cykel idag. Det blev en lat dag på stranden istället. Tyvärr lyckades jag bränna mig lite, men det finns salvor mot sådant så det gick bra ändå. Lite förberedelser på kvällen för den kommande bedriften som skulle bli av dagen därpå.
 
21/7: Jag och brorsan gav oss iväg tidigt för en riktig långkörare. Vi cyklade södra Öland runt. Borgholm, Borgehage, Halltorp, Rälla, Glömminge, Saxnäs, Färjestaden, Mörbylånga, Kastlösa (liten fikarast), Degerhamn, Grönhögen, Ottenby, Ölands södra udde, Ås, Näsby (satte in en soptunna), Gräsgårds hamn (lunch), S Kvinneby, N Kvinneby, Stenhusa, Gårdby (stopp för fika på en fin lanthandel), Norra Möckleby, Åkerby, Gärdslösa, Lindby, Räpplinge och hem till Borgholm. Det blev en total runda på 18,1 mil! Effektiv cykeltid 8 h och 42 minuter! Det blev en sväng i bubbelpoolen, dusch och en god middag efteråt bestående av pastakuddar fyllda med rödbets- och chevrékräm, bandspagetti, mera röra till, rostade pinjenötter och parmesanost. Det smakade underbart eftersom allt var hemlagat =).
 
22/7: Denna dag inleddes med frukost och sedan en tur ner till dojon i Borgholm. Där tränade jag, Ola och Rickard iaido i två timmar. Zen Ken Ren, Shoden och Chuden stod på agendan. Därefter blev det lunch på Pappa Blå och en glass på torget. Mycket trevligt. På kvällen blev det grillat och annat gott. Dessutom kom Pyttesysters kompis, Sara, på besök. Hon, jag och Pyttesyster satt och sjöng och spelade gitarr sedan. Mycket mysigt!
 
23/7: Igår blev det en blandad dag. Jag letade som en tok efter dojonyckeln som jag trodde att jag hade tappat bort. Efter en massa letande och nära till tårar hittade jag den sedan i nyckelskåpet. Jag hade hängt in den så duktigt, men jag hade glömt det bara. Nåja det löste ju sig. Jag åkte sedan till stranden för ett par timmars sol och bad. Sedan bar det iväg till Ekerum där vi åt en fantastiskt god pizza. Jag, Pyttesyster och Sara köpte sedan lite gott och gav oss upp till Slottsruinen för att lyssna på Laleh (vi satt utanför). Det var en mysig upplevelse.
 
Idag är det måndag. Min ursprungliga plan var att åka hem igår, men jag blir kanske kvar på Öland ett par dagar till. Vi får väl se vad den här veckan har att erbjuda. Jag är mycket nöjd med min semester här på den vackra ön kan jag säga. Jag har verkligen fått ägna mig åt mina intressen till fullo. Öland är paradiset på jorden!
 
Over and out! // Jimmy Spelman