SISTA DELEN AV ÖLANDVISTELSEN

Hej läsare!

Nu kommer redogörelsen om vad som skedde de sista dagarna på Öland den här semestern. Det blev en liten fördröjning på Öland på grund av olika skäl.

24/7: Den här dagen blev det lite skrivande av låtar, jag skrev ut och fixade en del låtar som jag fick förslag på av Pyttesyster och hennes kompis Sara. I övrigt blev dagen ganska slappt den här dagen. Jag hjälpte mamma och pappa att handla och sedan blev det lite TV-kväll.

25/7: Mamma, pappa, Pyttesyster och jag åkte på en tripp till södra Öland. Det blev en del bilåkande och det är riktigt trevligt. I Ottenby fikade vi och gick omkring för att se på fåglar. Vi stannade till i Ventlige och på Örtagården på vägen hem. Hemma blev det grillande och sedan glasscaféet i Borgholm.

26/7: Denna dag blev det lite blandat. Jag cyklade ner till stan för att handla en överraskning till mamma och pappa, träffade en gammal kollega i affären som jag pratade med ett tag för att sedan cykla hem. Vi tog sedan en promenad med brorsans och hans flickväns hund (jag, mamma, pappa och Pyttesyster). På kvällen blev det tre rätters firande av mamma och pappa. De firade 40 år som gifta, med andra ord Rubinbröllopsdag. Räktoast, lammracks och hemlagad glass. Under dagen passade jag på att packa ihop det mesta eftersom jag skulle åka dagen därpå.

27/7: Denna morgon packade jag färdigt, åt frukost och sedan skjutsade syrran till tåget i Kalmar. Därefter åkte jag hem till Älmhult med alla mina saker. Nu sitter jag här och har det allmänt gott. Jag har packat upp mina saker, betalat räkningar, gått igenom posten och fått det viktigaste gjort.

Nu blir det ett par dagar hemma i Älmhult. På söndag eftermiddag åker jag till Jönköping och hälsar på en kompis. Vi ska sedan åka till Karlstad och tillbringa några dagar i Värmland. Det ska bli skoj.

TREDJE SEMESTERVECKAN PÅ ÖLAND

Hej igen!

Roligt att jag har fått lite mer regelbundet skrivande i min blogg. Vet inte hur länge det håller i sig, men som det är nu är det så. Dags att redovisa tredje semesterveckan på Öland. Innan jag börjar kan jag säga att konserten med Håkan Hellström den 16/7 var gudomligt bra! Han levererar. Det roliga var att det nästan var precis 16 år sedan jag och Pyttesyster såg honom live i Slottsruinen för första gången.

17/7: Jag tog en promenad på dagen och spelade lite badminton med Pyttesyster. Sedan fick vi gäster: min moster och hennes man kom för att stanna den här veckan som har varit. Dessutom kom en kusin till mamma och Gerd upp till oss på kvällen. Glatt umgänge på alla sätt.

18/7: Jag tog en cykeltur på 2,2 mil innan frukost. Jag åkte sedan in till Kalmar för att hjälpa en kompis (Kattis) att storhandla). Jag passade på att kolla upp ett par saker också, köpa en aux-kabel och ett batteri. På kvällen blev det yoga med bror och hans sambo.

19/7: Cykelrunda igen, den här gången 3,2 mil. Efter frukost förbereddes det för en dag på stranden. Sol, bad och glass. På kvällen blev det grillning och jag stod för lite nyckelharpsspel som underhållning. Mycket trevligt.

20/7: Den här dagen tog jag som en rekreationsdag, så ingen cykel idag. Det blev en lat dag på stranden istället. Tyvärr lyckades jag bränna mig lite, men det finns salvor mot sådant så det gick bra ändå. Lite förberedelser på kvällen för den kommande bedriften som skulle bli av dagen därpå.

21/7: Jag och brorsan gav oss iväg tidigt för en riktig långkörare. Vi cyklade södra Öland runt. Borgholm, Borgehage, Halltorp, Rälla, Glömminge, Saxnäs, Färjestaden, Mörbylånga, Kastlösa (liten fikarast), Degerhamn, Grönhögen, Ottenby, Ölands södra udde, Ås, Näsby (satte in en soptunna), Gräsgårds hamn (lunch), S Kvinneby, N Kvinneby, Stenhusa, Gårdby (stopp för fika på en fin lanthandel), Norra Möckleby, Åkerby, Gärdslösa, Lindby, Räpplinge och hem till Borgholm. Det blev en total runda på 18,1 mil! Effektiv cykeltid 8 h och 42 minuter! Det blev en sväng i bubbelpoolen, dusch och en god middag efteråt bestående av pastakuddar fyllda med rödbets- och chevrékräm, bandspagetti, mera röra till, rostade pinjenötter och parmesanost. Det smakade underbart eftersom allt var hemlagat =).

22/7: Denna dag inleddes med frukost och sedan en tur ner till dojon i Borgholm. Där tränade jag, Ola och Rickard iaido i två timmar. Zen Ken Ren, Shoden och Chuden stod på agendan. Därefter blev det lunch på Pappa Blå och en glass på torget. Mycket trevligt. På kvällen blev det grillat och annat gott. Dessutom kom Pyttesysters kompis, Sara, på besök. Hon, jag och Pyttesyster satt och sjöng och spelade gitarr sedan. Mycket mysigt!

23/7: Igår blev det en blandad dag. Jag letade som en tok efter dojonyckeln som jag trodde att jag hade tappat bort. Efter en massa letande och nära till tårar hittade jag den sedan i nyckelskåpet. Jag hade hängt in den så duktigt, men jag hade glömt det bara. Nåja det löste ju sig. Jag åkte sedan till stranden för ett par timmars sol och bad. Sedan bar det iväg till Ekerum där vi åt en fantastiskt god pizza. Jag, Pyttesyster och Sara köpte sedan lite gott och gav oss upp till Slottsruinen för att lyssna på Laleh (vi satt utanför). Det var en mysig upplevelse.

Idag är det måndag. Min ursprungliga plan var att åka hem igår, men jag blir kanske kvar på Öland ett par dagar till. Vi får väl se vad den här veckan har att erbjuda. Jag är mycket nöjd med min semester här på den vackra ön kan jag säga. Jag har verkligen fått ägna mig åt mina intressen till fullo. Öland är paradiset på jorden!

ANDRA SEMESTERVECKAN PÅ ÖLAND

Hej alla glada!

Nu är det dags för en sammanfattning av min andra semestervecka på Öland.

10/7: Den här dagen blev det en del skrivande. I Göteborg på lägret den 8/7 fick vi lära oss en ny kata i jodo. Denna försökte jag med en film att minnas. Vartefter som jag mindes den skrev jag ner rörelserna i ett dokument. Under dagen blev det sedan ett ständigt övande på denna kata bara för att minnas den. Mycket jodo denna dag!

11/7: Jag stack iväg på en cykelrunda på 4,7 mil. Efter denna runda kom jag hem och köpte jordgubbar till kvällen. En ganska lugn dag med lite inslag av träning.

12/7: Pappa och jag stack iväg på en cykeltur på 2,3mil. Han ville försöka lite i lugn takt först för att sedan öka. Väl hemma blev det lite jodoträning i trädgården. Senare på kvällen blev det Yoga under ledning av min brors sambo. Dagen avslutades med en god middag, hundpromenad och efterrätt.

13/7: Jag inledde med frukost och lite gitarrspel. Pappa och jag tog oss ut en tur på cykel igen. Den här gången 3,2 mil. Dagen förflöt med lite olika aktiviteter och sedan på kvällen åkte jag in till Kalmar för ett tvåtimmarspass jodo. Vi tränade Tandoku dosa, Sotai dosa samt kata 1 - 10 som brukligt var. Vi repeterade också den tolfte kata, från lägret och avslutade med lite mängdträning. Efter träning och dusch stack jag till brorsans lägenhet. Där väntade deras hund på en promenad. Därefter väntade jag på att bror, hans sambo och Lisa skulle komma tillbaka. De var ute på äventyr denna dag (de provade SUP-yoga - det har inget med sprit att göra). Skjutsade sedan hem Lisa, tog lite kvällsmat och sedan var den dagen över.

14/7: Denna dag blev det finbesök minsann. Min kusin och hennes kille kom och hälsade på. Vi fikade, åt god mat, tog en tur på stan och avslutade med glass och jordgubbar.

15/7: Jag och pappa gav oss ut på en riktigt lång tur med cykel efter frukost.. Vi cyklade följande: Borgholm - Köpingsvik - Alböke - Sandvik - Jordhamn - Byerum - Byxelkrok (Lunch) - Nabbelund - Grankullavik - Böda - Löttorp - Källa - Alböke - Kalleguta och hem. Ni som är bevandrade i kartläsning förstod att vi cyklade norra Öland runt. 14,5 mil kändes bra i rumpan och benen. Väl hemma blev det mat, lite gott och massor med drickande. Viktigt för att inte få ont i huvudet. Jag tog också ett bubbelbad kombinerat med dusch - heeeeeeeeeeeeeeeeeelt underbart. Denna bedrift genomförde vi förra året också, men det resulterade i en del krångel med punkteringar och annat elände. Den här gången gick allt bra.

Idag är det den 16/7 och känner jag mig själv rätt så blir det nog en slapp dag med solande, slappande och en del musicerande. Ikväll ska jag på konsert med Pyttesyster. Vi ska se Håkan Hellström =) - det kan bli riktigt bra!

Detta var min andra semestervecka på Öland. Återkommer igen så småningom med lite uppdateringar igen. Innan jag avslutar som jag brukar vill jag säga att min nya telefon Iphone6s fungerar utmärkt. Roligt att vara lite mera modern ska jag säga. =)

Over and out! // Jimmy

FÖRSTA SEMESTERVECKAN PÅ ÖLAND

Hej mina vänner!

Här kommer nu en summering av min första vecka av tre på Öland.

2/7. Jag anlände till Öland och spelade boule med pappa. Vi kunde inviga min nya låda som jag byggde för boulekloten - är såååå nöjd med den. Efter lite mat och lite slappande var det dags för dagens höjdpunkt: Dans på Lundegård. Det var Blender som spelade och det var en del som var danssugna faktiskt. Jag fick dansa så mycket som jag önskade i alla fall, och vid halvlek passade jag på att sticka hemåt igen.

3/7: Jag skjutsade pappa till Kalmar då han och min bror och dennes sambo skulle ge sig iväg till Jämtlandsfjällen och vandra några dagar. Jag fick med mig min nya mobil också och när jag kom hem passade jag på att beställa ett nytt kort till den. Dagen förflöt med lite nyckelharpsspel och nyckelharpsbyggande.

" Ett litet tillägg: Jag kan nämna här att under veckan som gått och som jag har byggt på harpan har nu skrovet blivit färdigställt och även ett stall har fixats. Det som ska byggas nu är en stränghållare och det borde väl inte ta så fruktansvärt lång tid".

4/7: Amerikas nationaldag tillika Lunas födelsedag. Jag gav mig ut på en cykeltur på 3,3 mil på morgonen. Väl hemma blev det lite frukost med Pyttesyster. Efter frukost fortsatte nyckelharpsbyggandet ett tag innan jag och Pyttesyster bestämde oss för en loppisrunda. Hon fyndade en massa böcker och ett par DVD, jag fyndade en DVD och några skedar. Vi fortsatte ner mot Färjestaden där vi tog en varsin Kickens (för de oinsatta är det tre kulor glass, en stor slatt mjukglass, två mindre slattar grädde, valfri sås och strössel - MUMS! Vi åkte hemåt och slappade i trädgården innan jag tog lite mat och senare på kvällen blev det skräckfilm och popcorn =).

5/7: Denna dag ägnades mest åt nyckelharpsbygge men även lite iaido och jodo i trädgården. Det blev hugg, kata, chiburi, noto och annat trevligt - som denna träning innefattar. Det kändes bra och jag har fått en så skön känsla i denna träning nu. Bara att jobba på!

6/7: Jag skjutsade Pyttesyster till Kalmar då hon skulle till Göteborg en sväng några dagar. Jag vattnade blommorna i brorsans lägenhet i Kalmar också innan jag drog mig hemåt igen. Jag tog en promenad på stan, köpte ett par nya foppa-tofflor och beskådade ruinen av Wilmas (som brann den 2/7). En promenad på 1 h 15 minuter blev det. Jag kom hem, lagade mat och sedan bar det ut i verkstaden en stund. Jag började här med stränghållaren. Jag körde ett pass iaido också innan det började bli dags för att ge sig ut till Lundegård för ytterligare en danskväll - denna gången till Casanovas. Fler ville dansa den här kvällen - vilket man alltid sätter värde på.

7/7. Jag hade en ganska lugn dag och planerade lite för hur dagen skulle ägnas. Jag fick hem brevet med mitt nya telefonkort och kunde nu så sakta börja använda min telefon. Efter en god måltid tillsammans med mor åkte jag till Kalmar för att sova över där. Innan dess hade jag och en kompis, Kattis, filmkväll med godis. Jag åkte sedan till brorsans lägenhet där jag sov över - dagen därpå skulle nämligen börja tidigt.

8/7: Jag vaknade kl 4 och började inviga min telefon lite smått, åt frukost och åkte sedan bort till Ola. Jag, Ola, Rickard och Daniel begav oss iväg till Göteborg där vi under en dag drillades i jodo: Tandoku dosa, Sotai dosa och en massa kata stod på programmet. Vi fick med oss en ny kata hem, Ran-ai. Den svåraste katan i hela kursplanen för jodo. Det gick faktiskt bra - men nu ska den övas och tränas in. Vi var hemma igen i Kalmar runt 21:30 och jag tog mig hem till mor som väntade med te och macka.

9/7: Gårdagen ägnades åt att umgås med mor. Vi tog en cykeltur på 2,1 mil och pratade en hel massa spännande. Vi pysslade med katterna och hade en bra dag, åt god mat och lite smask. Mamma åkte sedan in till Kalmar för att hämta syster yster och far. När de kom hem blev det te, smörgås och lite film innan det var dags för sängen.

Nu är det 10/7 och den andra semesterveckan på Öland har inletts och än så länge är dagen planlös. Veckan kommer innehålla bland annat konsert i Slottsruinen och lite jodoträning i Kalmar. Mer detaljer om en vecka.