MUSIKEN ÄR EN STOR DEL AV MITT LIV

Hej alla läsare!
 
När man har en ledig vecka hemma så passar man på att odla sina många intressen. Som ni har förstått är träningen en stor del av mitt liv: mina kampsporter och mina olika delmål. Under veckan som varit har jag cyklat en hel del och även tränat några pass judo. Jätteskönt på alla sätt!
 
MEN nu ska det handla om musik. Som ni vet spelar jag en rad olika sorters instrument. De instrument jag har i min ägo är nyckelharpa, gitarr, elgitarr, ukulele, cittra och vevlira. Jag kan även spela elbas, piano, trummor och bygelgitarr (dessa instrument har jag inte i min ägo).
 
Jag spelade i unga år blockflöjt, synt och trumpet. inget av dom nappade jag på. När jag började femman började jag spela gitarr och det var en stor ingångsport. Jag spelade sedan gitarr i två år men sedan kom skolarbetet lite emellan så då fick det bli ett uppehåll. När jag slutade nian, 1996, började så smått få sug på musik igen. En kompis och jag började spela in musik ihop och han spelade gitarr. Jag började då så sakta repetera mina gitarrkunskaper, samlade låtar, lärde mig flera ackord och samlade låtar i pärmar.
 
Nyckelharpan gjorde sitt intåg i mitt liv i december 1997. Jag hade innan lyssnat massor på Nordman och sjungit på deras låtar med Håkans hesa röst. Sången var inte så bra då så jag började titta på deras instrument. Jag såg nyckelharpan och blev sugen på att börja spela det. Jag fick kontakt med en farbror i Torsås som sålde nyckelharpor för 6000 kr. Den 6 december 1997 köpte jag min första nyckelharpa. Efter ungefär 3 månader började förstå hur tonerna var upplagda och började leta låtar som samlades i pärmar. 2001 specialbeställde jag en nyckelharpa av samme farbror som jag köpte min första harpa av. Då fick jag intresse för att försöka bygga en nyckelharpa själv. Jag köpte en byggsats 2002 och harpan stod klar 2009. Värt att nämna här är att jag inte byggde på harpan under alla dessa 7 år hela tiden, men om jag hade byggt kontinuerligt så kanske den hade varit klar på två år. Jag äger idag fyra nyckelharpor: den äldsta, min specialbeställda, min eget byggda och dessutom en harpa som jag hittade på Öland. Jag håller på att bygga en andra nyckelharpa som jag räknar med att få klar antingen i december eller i början av nästa år.
 
Cittran fick jag av en tant som pappa hjälpte emellanåt, så även jag. Ungefär tre dagar innan tanten dog (1998)visade hon mig hur man spelade och jag kom igång så smått. Cittran för mig är ett komplement till gitarren, den är kul att spela på ibland när man inte har lust med gitarr. Den är inte så svårspelad, men den har en fin klang som jag tycker om att lyssna till ibland.
 
Ukulelen och elgitarren är mer eller mindre delar av en slump. Jag jobbade i Virestad 2010 - 2013. Under ett av åren där gick vi och städade i alla vrår och då hittade jag en ukulele i ett fodral. Jag tog hem den och började så smått lära mig ackorden och använde instrumentet till de sångsamlingar vi hade på förskolan. Så småningom fick jag tag i en ukulele på en loppis för 90 kr som jag sedan köpte strängar till. Den hänger fint på min vägg och tas ner emellanåt för att spelas på och sjungas till. Elgitarren som jag äger köpte jag av en kompis i Lönsboda för 500 kr.
 
Vevliran har en speciell historia. En dag funderade jag på att börja bygga upp en repertoar med medeltidslåtar. Men ska man göra det så vill man ju göra det på ett tidstroget instrument. Jag funderade på vilket instrument jag skulle välja. Till sist stod valet mellan moraharpa och vevlira. Moraharpa var ett slags nyckelharpa och det kunde jag ju faktiskt redan spela. Så det lutade åt vevlira. Ett annat problem var att vevliror var väldigt dyra. Då bestämde jag mig för att bygga en vevlira först och sedan lära mig spela på den. Jag hade en kontakt i Lönsboda som hjälpt mig att renovera ett par nyckelharpor och i hans verkstad hittade jag en vevlira som han hade byggt. Sagt och gjort, jag bestämde mig för att gå en kurs hos honom och bygga en vevlira. I augusti 2012 stod den klar. Därefter gick det en tid och jag spelade lite försiktigt på den emellanåt. 2014 gick jag en kurs för vevlirespel. Där fick jag en massa tips och råd på vad jag behövde åtgärda: andra strängar, speciellt harts, och justeringar på det som jag hade byggt. Idag spelar jag aktivt på den och har lärt mig fem låtar på den - men fler ska det bli.
 
Nu har ni fått en liten insikt i hur min musikaliska bana har varit och hur den ser ut idag. Idag spelar jag på mina instrument mest hemma på kammaren. Men instrumenten tas med i undervisningen och emellanåt genomför jag en del spelningar i kyrkor och på spelmansstämmor. Jag spelar och sjunger med min familj och även med mina goda vänner. Sången var jag inte så bra på i början, men tack vare inspirationskällor och mycket övning sjunger jag idag bättre - jag är kanske inte någon idol eller någon supertenor, men det fungerar till husbehov.
 
Hoppas att ni tyckte om det ni läste och förstår vilket arbete jag har lagt ner på musiken. Som jag sa i början, musiken är en stor del av mitt liv och kommer så vara framöver också.
 
Over and out! // Jimmy Spelman