SVÄRD

Hej igen!
 
Jag skriver ett separat inlägg till idag. Man har lite extra skrivlust emellanåt. Den här gången blir det lite om svärdsfunderingar.
 
Jag köpte mitt första iaito (träningssvärd i metall) för ungefär 20 år sedan. Detta var för att jag redan då var intresserad av att träna iaido eftersom det var coolt med japanska vapen och att kunna svinga ett japanskt svärd är ju alltid spännande. Omkring 2007 köpte jag ett ytterligare ett iaito,, som jag då upplevde som ännu bättre. Jag har även ett ninja-svärd hemma i lägenheten som jag tar fram emellanåt och svingar lite med. När jag köpte dessa svärd var väl inte fokus direkt på att träna och gradera i dessa konster, bara att träna det helt enkelt.
 
Det var dock först 2010 som jag fick upp intresset för svärd på allvar. Jag tog kontakt med en kvinna från Göteborg om att jag var intresserad av att arrangera ett iaidoläger i Värnamo. Hon nappade direkt och vi höll ett mycket spännande helgseminarie i Värnamoklubben som jag då tränade ju-jutsu i. Jag såg en möjlighet att få bli distansmedlem och kunna träna för att så småningom även gradera i iaido. Idag har jag 1:a dan och siktar mot 2:a dan i december.
 
Under tiden som jag tränat iaido har jag tränat främst med det andra iaito jag köpte eftersom jag tyckte det kändes bäst. Men inför min 1:a dan gradering bytte jag och började träna med mitt gamla iaito istället. Detta är lite tyngre, men samtidigt är det lättare att få styr på. Ett för lätt svärd blir bara fladdrigt i mina händer har jag upptäckt. Jag sålde sedermera mitt andra iaito till en glad kille från Malmö. Kvar finns nu mitt ninja-svärd och mitt äldre iaito.
 
Jag har dock den sista tiden upplevt att vissa tekniker blir svårare med detta svärd. Jag misstänker att svärdet är lite för långt och lite för tungt för mig egentligen - även om jag faktiskt gör teknikerna bra med detta svärd.  Tanken är att fixa en ny balja till detta svärd eftersom den är lite spräckt, sälja det och sedan köpa ett nytt som är i rätt storlek. Jag tänker nog inte göra detta nu inför min 2:a dan gradering, det blir nog ett projekt i januari tror jag.
 
Vill man bli rktigt bra på något behöver man förbättra sin utrustning emellanåt.
 
Tack för att ni ville läsa! Nu är det snart frukostdags tror jag.
 
Over and out! // Jimmy Spelman