JUDOINLÄGG

Tjenixen!
 
Här sitter jag nu efter ett par dagar i Älmhult. Jag har slappat och tränat emellanåt faktiskt. Jag åkte till Kristianstad i måndags och tränade judo. Det var fantastiskt kul att inviga sitt svarta bälte. Jag träffade instruktören i Knislinge som hjälpte mig upp till 1:a dan. Nu är det min tur att hjälpa honom till hans nya grad. Han har fått slita med mig otroligt mycket de sista två åren. Han ska nu själv försöka ta 3:e dan i judo. För att klara det måste han bland annat kunna två kator: Katame no kata och Kime no kata.
 
Katame no kata är en kata som innehåller de vanligaste låsningarna som används inom judo. Den är uppdelad i tre serier med fem låsningar i varje - totalt 15 låsningar. Min roll som motståndare i denna kata är inte så avancerad, men det är bra att jag får uppleva den några gånger. Jag ska ju själv kunna den till 2:a dan så småningom. Här nedan finns en länk till hur denna kata ser ut:
 
https://www.youtube.com/watch?v=Rs34kU-ngOs
 
Kime no kata är en gammal kata från slutet av 1800-talet. Den bygger på att kunna försvara sig mot olika sorters angrepp såsom grepp, slag, sparkar, knivattacker och även svärd. Denna kata är betydligt mera krävande för mig. Jag har idag suttit och skrivit ner hur den ska utföras och ska börja träna på min roll lite på kammaren tänkte jag. Om ni vill se hur denna kata ser ut kan ni kika på länken här nedan.  
 
https://www.youtube.com/watch?v=eN1Z8qKNfW8
 
Det kommer gå fint att agera motståndare på dessa kator tror jag. Det ska bli mycket spännande.
 
Over and out! // Jimmy Spelman