MITT FÖRSTA MÖTE MED KAMPSPORT

Den första gången jag fick upp ögonen för någon form av asiatisk kampsport var när jag såg Turtles för första gången. Sköldpaddorna sprang omkring och slogs med konstiga vapen och ropade konstiga ord. Det var konstigt, det var annorlunda och det var samtidigt spännande. Jag inspirerades av dessa sköldpaddor, jag drömde om att en gång kunna bli så skicklig och kunna flyga genom luften med en bra spark, kanske även med ett välhanterat vapen i handen.
 
Julen 1991 befann jag mig i Katrineholm och firade julen med min familj. En av mina kusiner hade med sig en judodräkt som jag fick prova. Johan, min bror, visade mig några enklare tekniker från ju-jutsu, en sport som han själv hade börjat träna tidigare under hösten. Han tyckte att jag också skulle börja träna detta, men jag var skeptisk till en början. jag hade ju sett hur Turtles sparkades och slogs och var rädd för att själv bli nedslagen på träningen och liknande. Men hur det var så bestämde jag mig ändå för att ge det en chans.
 
Januari 1992 gick jag upp på budo-mattan i Borgholm. Jag fick en spännande lektion i hur detta med ju-jutsu fungerade. Jag upptäckte att det inte alls var så farligt som det verkade, men detta gav mig också ett antiklimax. Jag tyckte inte det var skoj så jag sa att detta inte var något för mig. Då sa min pappa: "Du kan väl prova en gång till i alla fall, jag har ju ändå betalat medlemsavgiften!" Sagt och gjort, jag åkte ner en andra gång till mattan i Borgholm. Efter detta andra pass, var jag fast i budons värld. Under en tid av 21 år tränade jag ju-jutsu aktivt och erhöll 3:e dan. Idag tränar jag ju-jutsu lite mer sporadiskt på grund av avståndet till träningen.
 
Ju-jutsu är den sport som har dominerat mitt budointresse under de dryga 21 år som jag har ägnat åt budo. Under dessa år har jag för utom ju-jutsu provat aikido, karate, kobudo, judo, iaido, jodo, ninjutsu och Kung-Fu. Aikido, karate, ninjutsu och Kung-Fu utövade jag bara några enstaka gånger. Kobudo tränade jag i tre år och graderades till 4:e kyu. De budoarter som dominerar mitt liv nu är judo, iaido och jodo. Vad dessa sporter innefattar kommer jag berätta mer om framöver.
 
Hai-yaaaa!