EN BERG OCH DALBANA AV MÅENDE

Hej allihop!
 
En del av er tror säkert att jag har dött vid det här laget, men nä därbedrog ni er allt. Även om den senaste måenden har varit en berg och dalbana av mående på många sätt.
 
Jag har under det senaste halvåret plågats av dålig andning. Detta har lett till att det har varit svårt att genomföra sådant som jag annars brukar göra. Tidigare var allt en lätthet. Men tänk er själva att ni har varit på jobbet och därefter varit vana vid att bara kunna åka och träna. Men den sista tiden har jag varit tvungen att åka hem och vila en halvtimme innan jag åkt och tränat. I början av december kände jag allt mer hur tröttheten och orkeslösheten omvandlades till ångest. En söndagkväll kände jag bara hur allt bara rann över: jag bara orkade inte mer.
 
Detta resulterade i sjukskrivning från jobbet terminen ut. Detta gav mig tid att varva ner, göra sådant som jag verkligen tycker om och verkligen ta mig en funderare på vad det är jag faktiskt gör och att jag faktiskt behöver hjälp för att kunna ta mig ur problemet. Jag har haft bra samtal med familj, vänner, kollegor och chefen och detta gör att jag ändå känner mig laddad för att göra ett nytt försök. Så är det med det.
 
Julhelgen och nyårshelgen har spenderats på Öland med blandade aktiviteter. Mycket iaidoträning har det blivit. Ett sätt som är väldigt bra att göra då och då när man tränar själv är att filma sig själv för att se sådant man gör som inte är rätt eller sådant som man inte trodde man gjorde rätt. Jag har också hjälpt till med gradering i ju-jutsu: tre elever i klubben i Borgholm tog nya grader. Jag har också genomfört ett par jodo/iaidopass med två goda vänner. Annat som har hänt är mycket hundpromenader, god mat, simning, yoga, umgänge med släktingar, bio och annat som har gjort mig glad.
 
Detta låter ju toppen. Men tyvärr har de små söta hårbollarna inte bara skänt mig glädje. Eftersom jag har allergi mot katt, hund och häst så har detta resulterat i mer tungandning och slemhosta. Jag har trots intagande av diverse mediciner inte varit helt okej fysiskt. Tur att det finns mediciner man kan ta som underlättar måendet.
 
Så ser det ut nu i alla fall. Jag är hemma nu de sista dagarna av julledigheten för att varva ner, få till andningen lite och fixa lite saker innan jobbet och vardagen börjar igen. Det var skönt att få skriva lite och förklara sig varför man har varit borta. Men ni är ju vana vid att jag är borta rätt ofta och inte alltid skriver så mycket hela tiden.
 
Jag hoppas ni har det bra och har haft en bra start på det nya året. Ta hand om er tills vi hörs nästa gång.