USCH FÖR ATT VARA SJUK

Hej på er alla!
 
Ja så skulle man kunna sammanfatta den närmaste tiden av mitt liv. Jag ber om ursäkt för att jag inte har skrivit på länge, men orken har helt enkelt inte funnits.
 
Jag har ju redan berättat att jag gick in i väggen i början av december och blev sjukskriven fram till januari. Under julhelgen, närmare bestämt på julafton, åkte jag på en intensiv slemhosta. Jag gjorde undersökningar både i Borgholm och i Ljungby. jag fick då fram att det var ett virus på lungorna. Jag fick helt enkelt försöka vänta ut det. Jag levde under en period på slelösande tabletter, inhalatormediciner och halstableter för att kunna undervisa.
 
Detta gick ganska bra under en tid. Jag fick mina hostattacker under undervisningen men eleverna lärde sig att anpassa sig. Men så en morgon hostade jag så kraftigt att jag kräktes på vägen till jobbet - då insåg jag att detta kan jag inte leva med. Jag sjukskrev mig därmed och dagen därpå gick jag till vårdcentralen. De tog blodprov för att kolla sänkan, kollade i halsen och lyssnade på lungorna. Jag fick utskrivet Mollipect, en bra hostmedicin och slemlösande medicin, samt skickades till Ljungby för att göra en lungröntgen. Inga konstigheter på lungorna så jag drog mig hem för att kurera mig på hostmediciner och andra hjälpmedel. Jag hade en intensiv period med hosta, ibland så kraftig att jag hostade blod. Efter ungefär en vecka gick hostan ner lite grann men jag sjukskrev mig en vecka till eftersom hostan fortfarande inte var bra och dessutom var inte rösten bra heller.
 
Veckan som följde gick hostan sakta neråt men rösten var fortfarande dålig. Efter två veckor med hosta och heshet gick jag till doktorn igen för att kolla. De tog då ett salivprov för att skicka på analys, jag fick mera Mollipect och en vecka till sjukskrivning. Nu när jag sitter här är jag ganska pigg och ska återgå till jobbet ett par dagar innan sportlovet innan det är dags för vila och sportlov på Öland.
 
Under den här tiden som sjukskriven har jag ju inte orkat träna direkt så jag har tagit promenader när jag har orkatistället. Man måste ju kunna hålla igång på något sätt. i övrigt har jag vilat, spelat mycket låtar på mina instrument (förberedelser för ett bröllop i sommar jag ska spela på) och byggt på min nyckelharpa i Lönsboda. Jag har ju förstås lagat mat och hållit mig vid liv på andra sätt än bara med mina intressen, men det antar jag att ni förstår ändå.
 
Jag hoppas nu att jag får hålla mig frisk ett tag framöver och slippa detta sjukskrivande, det är inte skoj att vara hemma och dra benen efter sig hela tiden. Jag vill komma igång igen nu.
 
Detta var allt för nu. Vi hörs så småningom igen.
 
Over and out! // Jimmy Spelman