MIDSOMMAR MED LITE BLANDADE AKTIVITETER

Hej hej!
 
Nu har midsommarhelgen förflutit och jag har befunnit mig på Öland. Av någon konstig anledning så kommer alltid mina intressen fram var jag än befinner mig. Träning, musik och slöjd. Jag ska förklara...
 
22/6: Jag anlände till Öland omkring 14:30 och bjöds på lufsa, smaskigt. För er som inte vet vad lufsa är kan jag berätta att det är som en stor raggmunk som lagas i långpanna med fläskskivor ovanpå. Mums! Sedan åkte pappa och jag ut på en cykeltur, alltså efter att maten sjunkit. Det blev en tur på 3,2 mil =). Bra jobbat!
 
23/6: Midsommaraftonen innefattade god mat, musik och sång i släktingars lag. Jag, mamma, pappa, syrran och farbror Anders samlades vid matbordet och åt sill, prinskorv, köttbullar, färskpotatis och annat gott. Min halvbrorson Alvin och en kompis till honom dök också upp och åt med oss innan de skulle ge sig ut på stan. När vi pratat och maten sjunkit lite så var det dags för jordgubbstårta (obligatoriskt på midsommarafton). Sedan efter ett tag tog jag fram gitarren och bjöd upp till lite stämsång med syrran och allsång med de andra. Godis och chips kom också fram. Kvällen avslutades med lite tv innan det blev dags för sängen. Under förmiddagen passade jag på att bygga lite på min nyckelharpa också (bakstycket formades bland annat).
 
24/6: Denna dag blev lite slappare. Det blev nyckelharpsbyggande och boulespel med pappa. Det var riktigt kul att spela boule igen. Jag upptäckte då att lådan som boule-kloten låg i var väldigt sliten. Jag fick då lite lust att bygga en låda till detta. Jag började förbereda lite material.
 
25/6: Den här dagen blev det cykel på morgonen. Pappa och jag gav oss ut efter frukosten. Vi åkte 8:30 och var hemma 11:10 typ. 5,2 mil på cykelsadeln! Grymt jobbat =). Jag slipade och putsade mycket på min nyckelharpa och byggde ihop det mesta av boule-lådan. Jag använde mig av sinkning för själva ramen, sedan en massiv botten som limmades på och därefter en lite hylliknande konstruktion på insidan som utgjorde facken för kloten. Jag började även med handtaget innan det var dags för lite film.
 
26/6: Jag började innan frukost med att avsluta min grundslipning av nyckelharpskrovet. Därefter gjorde jag även klart handtaget. Pappa kom in och kikade på vad jag gjorde och så hjälptes vi åt med att sätta dit handtaget. Lådan blev superfin. Jag åt sedan frukost och sedan återvände jag till verkstaden för att med massa lim och en massa tvingar limma fast nyckelharpans lock. Denna får stå och torka under press tills jag kommer till Öland nästa gång (nästa vecka). Vi avslutade med mat och film innan det så smått blev dags att åka hemåt. Jag hade sedan en träning i Knislinge också innan dagen tagit slut.
 
Cykelturer, musicerande, slöjdande, god mat, släktingar och lite slappande. En trevlig midsommarhelg.
 
Nu blir det några dagar i Älmhult igen. Jag åker hem en sväng emellan för att träna lite med Anders och för att träffa kompisar i Älmhult. Lite hemmapyssel blir det säkert också. Men i slutet av veckan återvänder jag till Öland - då blir jag där i tre veckor. Mera av allt: Mera träning, mera musik, mera slöjd. MER AV ALLT!
 
Over and out! // Jimmy Spelman