FÖRSTA SEMESTERVECKAN PÅ ÖLAND

Hej mina vänner!
 
Här kommer nu en summering av min första vecka av tre på Öland.
 
2/7. Jag anlände till Öland och spelade boule med pappa. Vi kunde inviga min nya låda som jag byggde för boulekloten - är såååå nöjd med den. Efter lite mat och lite slappande var det dags för dagens höjdpunkt: Dans på Lundegård. Det var Blender som spelade och det var en del som var danssugna faktiskt. Jag fick dansa så mycket som jag önskade i alla fall, och vid halvlek passade jag på att sticka hemåt igen.
 
3/7: Jag skjutsade pappa till Kalmar då han och min bror och dennes sambo skulle ge sig iväg till Jämtlandsfjällen och vandra några dagar. Jag fick med mig min nya mobil också och när jag kom hem passade jag på att beställa ett nytt kort till den. Dagen förflöt med lite nyckelharpsspel och nyckelharpsbyggande.
 
" Ett litet tillägg: Jag kan nämna här att under veckan som gått och som jag har byggt på harpan har nu skrovet blivit färdigställt och även ett stall har fixats. Det som ska byggas nu är en stränghållare och det borde väl inte ta så fruktansvärt lång tid".
 
4/7: Amerikas nationaldag tillika Lunas födelsedag. Jag gav mig ut på en cykeltur på 3,3 mil på morgonen. Väl hemma blev det lite frukost med Pyttesyster. Efter frukost fortsatte nyckelharpsbyggandet ett tag innan jag och Pyttesyster bestämde oss för en loppisrunda. Hon fyndade en massa böcker och ett par DVD, jag fyndade en DVD och några skedar. Vi fortsatte ner mot Färjestaden där vi tog en varsin Kickens (för de oinsatta är det tre kulor glass, en stor slatt mjukglass, två mindre slattar grädde, valfri sås och strössel - MUMS! Vi åkte hemåt och slappade i trädgården innan jag tog lite mat och senare på kvällen blev det skräckfilm och popcorn =).
 
5/7: Denna dag ägnades mest åt nyckelharpsbygge men även lite iaido och jodo i trädgården. Det blev hugg, kata, chiburi, noto och annat trevligt - som denna träning innefattar. Det kändes bra och jag har fått en så skön känsla i denna träning nu. Bara att jobba på!
 
6/7: Jag skjutsade Pyttesyster till Kalmar då hon skulle till Göteborg en sväng några dagar. Jag vattnade blommorna i brorsans lägenhet i Kalmar också innan jag drog mig hemåt igen. Jag tog en promenad på stan, köpte ett par nya foppa-tofflor och beskådade ruinen av Wilmas (som brann den 2/7). En promenad på 1 h 15 minuter blev det. Jag kom hem, lagade mat och sedan bar det ut i verkstaden en stund. Jag började här med stränghållaren. Jag körde ett pass iaido också innan det började bli dags för att ge sig ut till Lundegård för ytterligare en danskväll - denna gången till Casanovas. Fler ville dansa den här kvällen - vilket man alltid sätter värde på.
 
7/7. Jag hade en ganska lugn dag och planerade lite för hur dagen skulle ägnas. Jag fick hem brevet med mitt nya telefonkort och kunde nu så sakta börja använda min telefon. Efter en god måltid tillsammans med mor åkte jag till Kalmar för att sova över där. Innan dess hade jag och en kompis, Kattis, filmkväll med godis. Jag åkte sedan till brorsans lägenhet där jag sov över - dagen därpå skulle nämligen börja tidigt.
 
8/7: Jag vaknade kl 4 och började inviga min telefon lite smått, åt frukost och åkte sedan bort till Ola. Jag, Ola, Rickard och Daniel begav oss iväg till Göteborg där vi under en dag drillades i jodo: Tandoku dosa, Sotai dosa och en massa kata stod på programmet. Vi fick med oss en ny kata hem, Ran-ai. Den svåraste katan i hela kursplanen för jodo. Det gick faktiskt bra - men nu ska den övas och tränas in. Vi var hemma igen i Kalmar runt 21:30 och jag tog mig hem till mor som väntade med te och macka.
 
9/7: Gårdagen ägnades åt att umgås med mor. Vi tog en cykeltur på 2,1 mil och pratade en hel massa spännande. Vi pysslade med katterna och hade en bra dag, åt god mat och lite smask. Mamma åkte sedan in till Kalmar för att hämta syster yster och far. När de kom hem blev det te, smörgås och lite film innan det var dags för sängen.
 
Nu är det 10/7 och den andra semesterveckan på Öland har inletts och än så länge är dagen planlös. Veckan kommer innehålla bland annat konsert i Slottsruinen och lite jodoträning i Kalmar. Mer detaljer om en vecka.
 
Over and out! // Jimmy Spelman