SPELMÄN OCH STRÅKAR

Jag kostar på mig att skriva ett inlägg till när jag ändå har ångan uppe.
 
Jag har de senaste dagarna suttit en del på Internet hos svärföräldrarna i Falkenberg. Jag är ju lite mer morgonpigg än de flesta. Jag har hittat en hel del information och intressanta filmklipp samt fått tankar till en del beställningar i nästa vecka. 
 
Det första som jag funderar över är stråkföring. Man ser klipp på en massa spelmän som är skickliga på alla de sätt som finns. De river av den ena låten efter den andra i 180 km/h och låter sig imponeras på alla sätt. Men en sak varierar väldigt: stråkföringen. En del har riktiga sopstråk, om jag ska säga min mening. Jag har spelat nyckelharpa i 17 år nu och har nog en skaplig stråkföring d v s jag försöker hålla min stråke mellan lekens slut och stallet hela vägen genom låtarna. Ibland brister säkert även jag, men så länge man har det i åtanke så vet man ju att det behöver förbättras. Men är det då så viktigt med stråkföring? De flesta skickliga spelmän ser ju så snabba och duktiga ut och verkar ändå ha ett högt anseende. Nåja, tanken har väckt mig i alla fall. Jag kan tycka att en skicklig spelman är en som både spelar skickligt och har en bra stråkföring (det både låter och ser bra ut). Man lyssnar ju med ögonen också. 
 
Det andra jag tänker på är instrumentbygge. Det konstiga är att ser jag något som berör mina största intressen (musik, instrumentbygge och kampsport) så tänder det en liten gnista i mig - en gnista som säger till mig att jag ska sätta igång med det där jag ser på klippet. Jag har kikat på en del klipp där de bygger instrument och då börjar det genast klia i mina fingrar. Jag tänker: Fasen vad häftigt det vore att bygga ett nytt instrument! Men kort därpå är det något som säger mig: Nä, vänta nu lite. Se till att få fason på det senaste projektet, vevliran, först innan du ger dig på något nytt projekt! Den impulsive och den förnuftige kolliderar inom en ibland och oftast tar den förnuftige över. Även denna gång kommer jag lyda den förnuftige och försöka ta tag i vevliran först så den fungerar innan nästa projekt kommer igång. Faktum är ju att jag faktiskt ska lära mig medeltida musik på vevliran, det var ju tanken när jag byggde vevliran. Så skärp dig nu Jimmy!
 
Hoppas jag sådde några tankar i sommaren...
Nu ska jag äta frukost och åka till Gekås en kortis med svärföräldrarna, svägerskan och hjärtat.