TVÅ VECKOR AV SEMESTERN HAR FÖRFLUTIT...

Hej på er alla glada laxar, torskar och andra sorters fisk som simmar omkring i vårt avlånga land...jaja, alla som läser då! =)
 
Då har man haft semester i två veckor nu och jag har hunnit att göra mycket, mer än vanligt. Jag indelar detta i lite kategorier.
 
TRÄNING
Jag och gumman har kommit igång mycket bra med tränandet tycker jag och inte minst godisätatndet som nu är begränsat till helgerna (undantag fredag - söndag). Det har gått mycket bra för oss båda. Jag känner samtidigt att lusten att träna också har ökat. Jag har löptränat ganska mycket under juni och kombinerat detta med iaido och jodo, bättrade på lite löpresultat samt promenerade. Men så fick jag någon liten vajsing med ryggen vilket har lett till att jag under den senaste veckan har cyklat mycket istället, för energin att träna den finns där. Jag tror att jag under den här veckan har cyklat ungefär 9 mil och tränat iaido samt jodo. Den här sortens träning är kanon för mig. Jag kan ju också skvallra lite om att det under hösten kommer att testas till lite olika grader i kampsport också: 6 september ska jag testa till 4:e kyu i jodo och i oktober/november blir det test till 1:a dan i iaido. Jag ser fram emot detta att få avancera i kampsporter, det är det som får mig att vilja träna på!
 
MUSIK
Jag har under en lång period nu repat på en del bröllopslåtar och under juni har det varit hårdträning på allvar. Den 28 juni blev det bröllop för en gammal barndomsvän och hennes man i Källa kyrka. Jag spelade nyckelharpa och gitarr samt sjöng lite tyst för mig själv. För första gången har jag spelat på min eget byggda nyckelharpa i offentlighet, vilket var riktigt skoj. Förutom bröllopslåtarna har jag också suttit och repat på andra låtar, musicerat mycket för att hålla mig lite i trim. Man måste ju öva för att bli bättre! Jag har dessutom fått kontakt igen med min gamla elev på nyckelharpa så vi har börjat ta upp spelandet igen. Jag har ju inte kunnat spela med henne när jag har jobbat i Fjälkinge, men nu kommer jag jobba på närmare håll. Detta medföljer undervisning för mig och mer träning för henne. 
 
SLÖJD
Jag har pysslat med mina överblivna restuppgifter (2st) från Linköping och har skickat iväg dom på nytt för ny kontroll och examinering. Jag har i övrigt fixat till mina verktyg och hängt upp dom lite fint nere i vårt förråd. Jag har också försökt få lite ordning på min vevlira. Jag har petat bort gummit som satt på hjulet, slipat hjulet rakt, fixat ett nytt bordunstall och ordnat ett slags upphängning för strängarna så de inte rymmer så lätt. Jag håller på att leta efter strängar till vevliran nu som mest. Jag har kontaktat alla möjliga som har haft åsikter om både det ena och det andra kring min lira. En kille i Ungern (jag har ju byggte en lira av ungersk modell) menade på att det fanns en del små brister på min lira och att den inte var att klassa som ungersk, den var mer Slavisk som han sa (svårt att peka ut exakt vad han menade, men han menar de slaviska länderna som Ukraina, Ryssland med flera). Därför gick det inte att använda hans strängar. Men jag ger inte upp! Jag vet att min lira fungerar eftersom jag har spelat på den. Det som inte har varit bra är tonerna och strängarna. Jag har fått tipset om altfiolsträngar, men dessa är för korta. Men det går säkert att få tag i lite längre altfiolsträngar. Jag letar på....
 
BESÖK OCH ANNAT SKOJ
Jag och gumman var ju i Falkenberg över midsommar och helgen efter åkte jag till Öland för bröllopsspelningen. Lite tomt var det utan gumman min där. Men ibland är det nyttigt med semester ifrån varandra. Under detta besök träffade jag min moster och hennes man, mamma och pappa såklart, pyttesyster Lisa och hennes två kompisar Ina och Sara samt min halvbrorson Alvin. Det sjöngs och det spelades på Öland för glatta livet. Förra söndagen hann jag dessutom åka till Kalmar och genomföra en intervju med min farbror Göran till mitt släktforskande. Gumman och jag har varit på Älmhults marknad och nu under helgen har vi tagit emot besök av mina föräldrar. Idag ska vi stå på loppis i Hökön och på måndag ska jag åka på spelmansstämma i Lönsboda. 
 
Ja, ni märker att jag är mig lik! Alltid en massa järn i elden som ständigt brinner även om jag är ledig. 
Jag ska försöka skriva oftare istället för att skriva sådana här avhandlingar framöver!
 
Ha det så gott! // Jimmy Spelman