MUSIKENS VÄG

Hello musiclovers!
 
Musik är något som har kommit att bli en stor del av mitt liv. Men vägen har varit krokig och jag har stött på många hinder, vägledningar och funderingar på vägen. Här kommer nu historien om mitt musikaliska liv.
 
Redan som liten inspirerades jag av många olika sorters musik. Mina första musikaliska minnen förknippar jag med min farfar. När jag skulle sova över där så satte han alltid på ett band med Mats Paulsson för att jag skulle kunna somna lättare. Detta var när jag var omkring fyra år. Det var också samma år jag stod på badstranden och sjöng "Diggiloo Diggiley" för alla som låg på badstranden i Borgholm. Det ska börjas i tid! I unga år lyssnade jag mest på musik via mammas och pappas grammofon. Barnlåtar av alla de slag strömmade ut från högtalarna. Mamma fick assistera när skivorna skulle vändas och liknande. Att lyssna på musik är nog en av de många orsakerna till att jag blev inspirerad av musik. Jag lyssnade också på mycket sagor via grammofon, men det tar vi en annan gång.
 
De första gångerna jag kom i kontakt med musicerande var när vi sjöng i kör i skolan och spelade blockflöjt. Jag provade även synth och trumpet när jag gick i skolan. Men blåsinstrument eller piano var inte det jag sökte. I femman kom jag in på att lära mig spela gitarr och detta höll i sig i 2 år, sedan tog skolan för mycket plats. Först i nian började jag inspireras av musik igen. Jag tog fram gitarren, lärde mig ackorden på nytt, samlade låtar i pärmar och musicerandet var igång på nytt.
 
                                                               
 
Så kom gruppen Nordman som kom att ta en stor plats i mitt liv en period. Jag inspirerades av sångaren och hur han sjöng. Jag härmade honom, men misslyckat resultat. Jag började istället snegla på instrumenten, och där såg jag den - NYCKELHARPAN! Detta magnifika instrument med sin underbara klang. Den 6:e december 1997 köpte jag min första nyckelharpa och började så experimentera med detta instrument. Ett år senare dök cittran upp i mitt liv, en gammal tant som pappa brukade hjälpa gav mig hennes cittra och visade hur man spelade. Nu hade jag gitarren, jag hade nyckelharpan och jag hade cittran.
 
                                                                                        
              
 
 
Sedan dess har musiken rullat in på många sätt i mitt liv. Jag kan idag spela nyckelharpa, gitarr, cittra, elgitarr, elbas, piano, trummor, ukulele och bygelgitarr. Jag håller på att lära mig spela vevlira, ett instrument som jag själv har byggt (såsom en av mina nyckelharpor). Ett litet steg i sänder är vad som krävs för att man ska bli bra.
 
                                                                   
                                                       
 
Detta är kortversionen av resan genom mitt musikaliska liv. Jag tycker det är väldigt roligt att musicera med andra människor även om det inte blir av lika ofta numera. Jag hade en period när jag spelade med en massa olika människor och provade olika sorters musik. Idag spelar jag mest för familjen eller vänner, givetvis inom jobbet en hel del också. Men det är klart att det finns drömmar också. Jag skulle gärna vilja starta ett band och spela för att samla in pengar till bättre behövande. Detta står ännu bara skrivet i stjärnorna - men vem vet? En dag så slår kanske drömmen in.
 
// Ta hand om er, musiclovers!
 
                                                                    
 



.: Anonym :.
2016-02-01 | 11:08:14 |
Hej! Jag har också köpt en cittra, det fanns inget att läsa om hur man spelar på vårt Bibliotek, har du något tips om någon lätt förklaring till att spela.
Hälsning från [email protected]

Svar: Kan du skicka en bild på hur cittran ser ut? // Jimmy
spelemannens.blogg.se